Lite funderingar om städning och Gud

Jag är urusel på att städa. Dammsuga är väl okej, men det här med damm, det är det värsta som finns! Om det hade lagt sig bara på plana stora ytor hade jag kunnat stå ut, men nej, det måste smyga in i varenda liten vrå, mellan saker och till och med på sidorna av saker. Senaste helg var jag tvungen att ta itu med detta, men det blev i långsam takt så jag avklarade väl köket och vardagsrummet och hallen. Så, då behöver jag inte göra detta igen på läänge! För jag städar inte så ofta. För det är tråkigt.

Idag, fyra dagar senare, kom det hit någon/några och installerade en kassett i vår spis. När vi eldat innan har vi väl fått ca 15 % av värmen till godo, nu blir det typ 80 %! Mycket bättre, speciellt med tanke på elpriset. En tanke som inte hade slagit mig var ju hur mycket byggdamm det kan bli när man installerar en sån hära kassett! Om vanligt damm smyger sig in överallt, så är detta tuuusen gånger värre! Insåg ju detta rätt snabbt och det var bara att dra fram med trasan. Tänkte ju att jag är tvungen att dammsuga, för annars kan jag inte nudda golvet någonstans i området vardagsrum - kök - hall (notera likheten med rummen där jag torkade damm i helgen...). Jag lovar, så ivrig att dammsuga och torka golvet har jag nog aldrig varit!

Fram med dammsugaren! Drar ut sladden och blir alldeles svart som fingrarna. Ja, de har lånat dammsugaren och städat efter sig (det är ju oftast karlar som installerar såna hära mojänger, och vi vet ju hur karlar städar...). Stoppar i kontakten, trycker på play och VRÅÅÅÅÅL! Dammsugaren formligen SKRIKER i plågor (gjorde nästan jag med för jag gillar inte att städa!). Om man installerar en kassett i en spis, kan man inte ha med sig en byggdammsugare då? För vår snälla lilla dammsugare orkar knappt med våra vanliga dammelefanter, hur ska den då orka med byggdamm?

Detta är dessutom en ypperlig "köp-en-sådan-grej-få-en-dammsugare-på-köpet" situation. Men är det så? Näpp. Dammsugare får man med om man köper en TV, eller nåt. Vill man städa om man köper en TV? Nej, det vill man inte, då vill man sitta ner snällt i soffan. Vill man städa om man installerar en kassett? Ja, tro mig, det vill man!

Och hur kommer Gud in i bilden här? Jo, han säger mig att jag inte behöver lägga tid på att städa, utan jag ska göra något roligare istället. För om man städar ena dagen, så går ens man dagen efter och beställer en kassett till spisen och då får man bara städa igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback