Jag älskar vår trädgård!

Det kommer hela tiden så mycket nytt att titta på och allt trivs verkligen såå bra! Jag måste gå en runda varje dag och titta på nya knoppar och blommor som slagit ut. Och jag blir förälskad om och om igen!

Här är våra irisar som verkligen visar sig från sin bästa sida i år. För två år sen när vi flyttade in grävde vi upp och flyttade om allt i denna rabatten, utom pionen. Denna tuvan (som var mycket mindre då) var helt full med gräs, så jag satt och pillade bort rot efter rot efter rot och lade dem på ny plats. De ska dessutom ligga ovan jord, så det var inte så lätt. Förra sommaren kom det några fina blommor, men i år!! Jisses så många blommor! Helt otroligt!


Och så här fina blommor är det på vår stooora pion. De har precis slagit ut nu och de är verkligen underbara! Doftar gott gör de också! Jag hade fått för mig att jag inte är så förtjust i pioner, men så fel jag hade. Nästan så jag går och funderar på om det finns plats för en till någonstans...


Och så klematis! Jag älskar klematis! Speciellt denna "Multi blue". Måste bara klippa ner den på rätt sätt så den blir stööörre! Men blommorna är sååå vackra! För övrigt så har vi just nu nio klematis i vår trädgård... Och jag vet var jag ska stoppa ner två till så småningom, sen får jag nog klura ut lite fler ställen. Det finns ju så många fina....


Idag upptäckte jag två saker:
1. Bondrosen (el Finlands vita ros) har slagit ut med en liten fin blomma. Den fick vi av svärisarna i höstas och jag är sååå glad att vi har en. Barndomsminnen... Underbara bulliga små knoppar som blir fina vita blommor som doftar underbart!

2. Vi har taklök på två olika ställen och på båda ställena har de slagit ut! Helt sagolika små stjärnor till blommor! Kom på att det såklart är taklök vi ska ha vid postlådan! Hoppas jag hittar på rea i höst, för då ska jag köpa så många jag bara kommer åt! Kommer att bli sååå fint.

Annat att glädjas åt där ute:
Rosorna börjar slå ut
Vår enorma kaprifol kommer att vara vackrare än någonsin med sina mörkrosa blommor i määängder
Det är två kart på det ena äppelträdet, ett äpple till varje barn
Det kommer määängder med jordgubbar
Och så en massa underbara blommor att njuta av.

Tänk att det gömde sig en sådan trädgårdsmästare inom  mig! Det trodde jag inte....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback