Jag älskar klematis...

... så vi har nio olika i vårt trädgård... Ska visa bild på sju av dem idag, de två sista har inte börjat blomma än. Idag har jag upptäckt en som slagit ut och en som fått knoppar! Det är lycka det!

Först ut är Multi Blue, det är samma som på bilden i förra inlägget. Denna har väldigt lång blomningstid. Först är blomman rätt enkel innan alla dessa spretiga blad i mitten slagit ut. Sen är den jättestor både med dessa kronblad och stora ytterom. De stora faller bort och då har vi denna spretiga boll kvar. Otroligt vacker lääänge!


Sen har vi en gul, tang... någonting. Den blommadae första gången förra sommaren med en liten klocka, men nu kommer det många många fler!


Mamma och jag var och handlade blommor och då råkade jag hitta denna klematis som inte är en klängande. Och idag såg jag att den har två knoppar! Härligt!


Här är en vit som jag köpte för 35:- på rea i höstas! Undebart fina stora vita blommor, den första slog ut idag! Den ska få klättra i en sorts barrbuske som breder ut sig vid postlådan. Gillar inte busken, men med klematis i kommer det att bli superfint. Denna ska även få två klematiskompisar så småningom....


Och så en som står i en kruka på vår altan. Den har en rosa kompis som inte slagit ut än. Är inte säker på att den andra blommade förra året, så det ska bli lite spännande att se nu.


Ännu en fin rosa klematis. Vid dess fötter växer förgätmigej, jättefint med det blåa mot det rosa.


Ett av årets nyförvärv, står i vår fina nya rabatt. Mörkt rosa lite gammeldags blommor.


Jag har nog sparat lapparna som kommer med när man köper blommorna, så jag har lite bättre koll på vad de heter än det verkar, men jag orkar inte gå och leta upp lapparna just nu...


Kommentarer
Postat av: Helén

Vilka härliga blombilder du tar!

Postat av: DesignAnnique

Klematis är verkligen vackra - och det finns så många olika varianter. Vi har en bleklila (Nelly Moser tror jag) och en mörklila (Jackmanis tror jag den heter...) men jag vill ha fleeer :) De två vi har ska för övrigt få byta plats, den ljusa försvinner när den står tillsammans med rosorna, den mörka hade varit snyggare...

2009-06-28 @ 07:59:17
URL: http://designannique.blogg.se/
Postat av: Zarah

Jag ÄLSKAR Klematis. Uppvuxen med ett överflöd av Jackmanii och Alpklematis, och varje år brukade minst en krukvariant dyka upp och sedan grävas ner i trädgården... Här har jag bara två. Hade tre, men mitt lilla ledsna reafynd tog sig aldrig. När jag skaffar hus, då ska jag ha rosor, lavendel och klematis överallt. :)

2009-06-28 @ 09:09:44
URL: http://zarischka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback