VARFÖR BLIR DET BARA FEL????

Jag fattar inte hur folk gör på sina jobb!! Hade vi varit lika klantiga på vårt jobb (restaurang) så hade folk baske mig dött för att de fått grejer de är allergiska mot i maten eller nåt! Någon som undrar vad jag pratar om?? Så här är det, det här har vi råkat ut för sedan i maj:

1. MIN NYA FINA TOYOTA AYGO
Samma dag vi skulle hämta den, ca en timme innan vi skulle åka ringde han som sålde bilen till oss och sa att det hade dykt upp ett makabert problem. Det visade sig att min bil hade fel nummerplåt. Min nummerplåt hade åkt iväg till Hertz Biluthyrning, de hade köpt ett gäng bilar. Han skulle kolla upp om de bara kunde hämta bilen och byta plåten, men vi skulle få en lånebil så länge. När vi kom dit hade han kollat upp saken och det visade sig att det inte gick att bara byta eftersom man får 10000:- tillbaka av staten om man köpte miljöbil, och nu var ju min nummerplåt medkörd! Eller, jag minns inte om det var nummerplåten som hade åkt iväg på fel bil, eller om det var min bil som hade åkt iväg med fel nummerplåt. FEL FEL FEL var det iallafall, för att citera ett känt barnprogram...

Nåja, det löste sig redan efter helgen och jag fick min bil (som egentligen skulle ha hört hemma hos Mölndals Stad, men de fick en mindre än de hade beställt så att jag skulle få min. Eller något sånt...) och dessutom 4 nya vinterdäck som kompensation.

MEN HUR BLIR DET SÅ FEL????

2. VÅR FORD FOKUS FLEXIFUEL PÅ SERVICE
Japp, det var dags för service på vår lilla fina Ford, de skickar till och med hem en lapp när det är dags, hur smidigt som helst. Man bara åker dit med bilen, lämnar den över dagen, hämtar den, betalar och så är allt klart. Eller??? Om man innan den senaste servicen upptäcker att bilen har börjat rosta under lacken på bakluckan, då är inte allt så fix och färdigt längre.

Bilen är köpt 2003, alltså fyra år sedan, och det är 12 (TOLV) års rostskyddsgaranti på den (varför börjar den då rosta redan efter fyra år...??), så på verkstaden sa de att vi skulle åka ut till Hisingen för där fixar de sånt. När Christian kommer dit visar det sig att garantin inte gäller eftersom vi inte har gjort alla servicar. WHAT??? Vi har varit på varje service de har kallt oss till, just för att vi vill hålla bilen i skick. Tillbaka till verkstaden. Vi har visst bara gjort mellanservicar, inte de stora då de gör rostskyddsbehandling m.m. Enligt dem brukar de bara göra mellanservice om man inte säger till något annat, för de flesta vill inte ha den stora servicen för den kostar mycket mer. Men det valet har de inte gett oss. Sen har de dessutom inte fyllt i alla servicar vi varit på, det har blivit en miss i deras rutiner (kille D på Ford började dessutom argumentera mot Christian och sa att han inte hade varit där den 22, vilken han var, utan den 23 och då var inte ens kille D på jobb. Det stod den 23 på deras dator, men sen visade det sig att kille D var tvungen att erkänna att det var fel i fyllt och att det då faktiskt kunde ha blivit fel förut också...).

Kontentan av det hela är denna har vi kommit fram till:
Om man inte själv upptäcker att bilen har börjat rosta någonstans innan de på verkstaden gör det, då slutar de att göra rostskyddsbehandlingen (de får inte göra den efter att rost upptäckts). Och gör man ingen sådan, då gäller inte den 12-åriga rostskyddsgarantin. Och då får man ingen nu baklucka. Utan man har helt enkelt blivit lurad!!!

Nu slutar detta lite lyckligare än så, kille D fick fylla i servicehandboken i efterhand eftersom de hade slarvat/fuskat med det förut, så vi får ny baklucka! Tur, så slapp vi blanda in Sverker!!!

3. MOA SKA FÅ EN NY SÄNG!
Jag och mamma åkte iväg till en barnaffär (ja, jag skriver så fast de inte säljer några barn där...) för att köpa en JUNIORsäng till Moa. Mot Christians vilja, han tyckte vi skulle köpa en växasäng, men den såg mycket klumpigare ut på bilden. Väl i affären ser vi JUNIORsängen, jättefin och söt, för 1695:-. Pratar med en tjej, japp det fanns EN säng kvar, vi slog till på den och köpte såklart madrass till. Mamma betalade och vi åkte. Sen tyckte hon att det kändes som att det blev lite dyrare än hon hade räknat på, och kollade kvittot. Där stod det att vi hade köpt en VÄXAsäng för 1995:- (specialpris, den kostade egentligen 2795:-). Tillbaka till affären, japp vi hade fått fel säng. Juniorsängen visade sig vara slut, så vi tog växasängen iallafall (den var inte lika klumpig IRL) och fick den för samma pris, alltså 1695:-. Ny madrass blev det ju också, för den första skulle ju vara till juniorsängen.

Åkte hem, skruvade ihop sänge, skulle bädda, MADRASSEN PASSAR INTE!!! Tryckte ner den med milt våld och det funkade, men så tänkte jag att jag måste ju testa iläggsdelen också, eftersom det var en växasäng. Den biten passade inte hur man än försökte, den var ca 5-7 cm bredare än själva madrassen, så hur det överhuvudtaget ska funka ens med rätt säng övergår mitt förstånd.

Ringde affären, leverantören säger att den madrassen ska passa men de ska kolla upp detta och återkomma dagen efter. INTE! Så ännu dagen efter det ringer jag och frågar vad som hände. Japp, det var fel madrass (NO SHIT, AND I´M NOT EVEN SHERLOCK) så de har beställt den rätta och återkommer när den kommit. Och de gjorde de faktiskt, så vi har rätt madrass nu.

Men, inte nog med allt detta:

4. RUMSAVDELARE FRÅN JYSK
Igår var vi till Jysk för att köpa en rumasvdelare med 16 "rum", fack, till vårt allrum (läs: pysselrum). Japp, den vi ville ha fanns inne. Betalar, åker till baksidan, får två paket, lastar i bilen och åker hem.

Idag: öppnar paketen och ska skruva ihop hyllan. OCH "#¤%&(/& HYLLAN HAR BARA 8 "RUM", fack. Inte 16. 8!!! Så vi har betalat för den stora men fått den mindre. JAG BLIR GALEN!!!! Varför är det så svårt att göra rätt??? Nu måste vi åka och byta ännu en grej!!!


Är det bara vi som har sån otur med allt, eller har alla såhär?? Skriv hemskt gärna en kommentar och berätta så att vi vet om vi är unika eller om vi ska starta en klubb!!

Kommentarer
Postat av: Monica

Jag vet hur ni har slitit... men jag måste medge att jag inte kunde hålla mig för skratt förrän jag var till slutet... särskilt om hyllan... kolla nu bara att ni får 16 fack och inte 32...
Kram

2007-10-01 @ 21:32:14
Postat av: SasSa

Lider med er! Ibland kan det strula så för en annan också. I morse var en sån dag. Läs i min blogg får du se...
Fått fel saker rätt ofta men ibland inte orkat byta eller ta diskussionen.
Det där med rost tex. Vi hade problem med rost under gånggärnet på bakluckan, en volvo som då var 6 år. De sa att vi inte fick det på garantin för det var inte hål rakt igenom. Ja det är kvalité det...
Hoppas veckan blir bättre än den startat och att ni får rätt antal fack nästa gång. Kräv att ni ska ha resepengar.
Kram SasSa

Postat av: Linda

Ibland blir man ju bara såååå trött! Jag och sambon brukar också drabbas av sånt här - senast hade vi en riktig långkörare med en halvkass ny TV - det löste sej till slut...
Hoppas att ni slipper mer otur nu!
Kram

2007-10-02 @ 08:11:55
URL: http://lindatruedsson.blogg.se
Postat av: Zarah

Nä usch - sånadär perioder är så tröttsamma och jobbiga! KRAM!

2007-10-02 @ 08:50:46
URL: http://zarischka.blogspot.com
Postat av: Laila

Jösses! :-O Ni har haft tillräckligt med otur så ni borde klara er bra under hela 2008 nu, tycker jag.

2007-10-02 @ 11:20:14
URL: http://tillklippt.blogspot.com
Postat av: LenaS

Jadå här är en till som alltid råkar ut för en massa konstiga saker, en viss förmåga har jag att åka på att betala för mycket för saker.....*morr*....
/Lena S

2007-10-02 @ 18:47:27
URL: http://lenasochronjasscrapp.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Stackars er.... kan inte vara kul. men hoppas att ni har bättre tur längre fram. Lycka till

2007-10-02 @ 20:01:55
URL: http://www.gobiten.blogg.se
Postat av: Marie

Nej det var värst så mycket du råkat ut för! Tur att det är saker som går att åtgärda åtminstonde, det viktigaste är att du och din familj mår bra

2007-10-03 @ 16:23:19
URL: http://www.mariesgalleri.blogspot.com
Postat av: Anna

Oj, oj det var inte lite ni har råkat ut för. För min del har alla tokig fel lugnat ner sig, ett tag var allt fel eller sönder på ett eller annat sätt.
Hoppas det lugnar ner sig för er del.
Höstkramen Anna

2007-10-04 @ 18:29:19
URL: http://annastenman.blogg.se
Postat av: Eivindfelicia

Your site and you will reach the big successes, thank, it was interesting.

2008-12-01 @ 14:01:26
URL: http://eivindfelicia.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback